امروز:
شنبه, 08 ارديبهشت 1403
دسته: مشروح اخبار
سه شنبه, 07 شهریور 1402 09:54
   
    ایمیل
کد خبـر : 37

در حضور مردم عسلویه و رئیس جمهور افتتاح سکوی بومی ساز فاز ۱۱

به گزارش خبرنگار اعزامی عالی شهروند، اوجی وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در آئین افتتاح سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی در حضور رئیس جمهور، مقامات استان بوشهر، نخبگان و متخصصان حوزه نفت و گاز و بویژه مردم عسلویه، به بیان نکات ارزشمندی پرداختند که ارزش آن توانمندی بومی در این صنعت خیلی بیشتر از سود حاصل از درآمد این پروژه حائز اهمیت است.

اوجی ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام اربعین حسینی، یاد و خاطره شهداء و امام شهداء و سردار دلها حاج قاسم سلیمانی را گرامی داشتند و خداوند سبحان را شکر گذار بودند که توفیق خدمت به ایشان و همکارانش در صنعت نفت را فراهم کرده که شاهد به ثمر نشستن تفکر ما می توانیم باشند و افتتاح سکوی مشترک ایران و قطر در فاز ۱۱ پارس جنوبی که با دستان نخبگان و مهندسان تماماً بومی صنعت نفت و گاز، آغاز عملیات بهره برداری گاز آن انجام شد، که امروز توسط ریاست جمهور بدون وقفه و خاموشی یک لحظه مراسم افتتاح انجام شد.

وزیر نفت در ادامه گفتند؛ شش ماه پیش در افتتاح فاز ۱۴ پارس جنوبی که به ارزش ۵۰ میلیون متر مکعب تولید گاز توسط دکتر رئیسی به بهره‌برداری رسید، مجدد در همان پروژه با تاکید ایشان، عملیات بهره برداری توسعه میدان گازی مشترک با استفاده از ظرفیت بومی را در طی چند ماه آینده از وزارت نفت و گاز خواستار شدند.

اوجی با اعلام اینکه ۲۰ سال کشور معطل جهت عقد قرارداد با شرکتهای خارجی بود اظهار داشتند؛ کشور بدلایل تحریم ها امروز و فردا می شد، شرکت ملی نفت ، شرکت تأسیسات دریایی و پتروپارس با همت و پشتیبانی دولت ظرف ۲۰ ماه پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی را به بهره برداری رساند، که ۴/۸ میلیارد دلار میزان قرار داد تا بهره برداری بین شرکتهای سی ان سی چین و توتال فرانسه و ایران بود که ما با شعار ما می توانیم متخصصین داخلی این پروژه عظیم را به بهره‌برداری و تولید گاز رساندند و از برنامه زمانبندی قبلی که با شرکت های خارجی بسته شده بود، ۳ تا ۴ سال جلو افتاده ایم که معادل ۸۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی در این پروژه صورت پذیرفته است.

در ادامه افزوند؛ میدان مشترک با کشور همسایه با افزایش تولید ۱۰ میلیون متر مکعب در روز با همت جهادی همکاران که در طول تاریخ بی سابقه است که هیچ مستشار یا دخالت خارجی حتی مشاوره‌ای هم وجود نداشته باشد و پیش از آن هر گونه بهره برداری در حوزه صنعت نفت و گاز بدون حضور آنها ممکن نبود و کشور به شدت نیازمند بود که بحمدالله با سیاستهای دولت سیزدهم و اعتماد به بخش های داخلی و شرکت‌های دانش بنیان و مهندسان صنعت نفت و گاز به این سطح از قدرت علمی رسیده ایم.

وزیر نفت در ادامه اظهار داشتند، در سال ۱۴۰۱ به مدت ۲۰ ماه، ٣٤ پروژه نیمه کاره به به ارزش ۱۲ میلیارد دلار به بهره برداری رسید، همچنین در سال ۱۴۰۱ نیز ۶۷ پروژه در حوزه های بالادستی و پائین دستی در دست اقدام داریم و پروژه هایی که چندین سال بلاتکلیف بوده اند، در دولت سیزدهم بویژه فاز ۱۱ پارس جنوبی که توسط شرکتهای خارجی توتال و سی ان سی بدلایل تحریم در آن هیچ اقدامی صورت نپذیرفت بود، با علم و دانش بومی محقق شده است. ما توانستیم، با شعار ما می توانیم، با شکستن مرزهای تحریم به خودکفایی بومی برسیم.

اوجی ضمن احداث خط لوله ۱۶ پارس جنوبی از افتتاح پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی با ظرفیت ۵۰ میلیون متر مکعب خبر داد و خاطر نشان کردند؛ اقدامات مهمی در حال انجام است که تا پایان سال ۱۵ طرح جدید محقق خواهند شد.

اوجی افزود خوشبختانه ما در تمامی حوزه ها و بخشهای صنعت نفت و گاز بالادستی و پایین دستی از حفاری چاهها (دریا و خشگی) و سایر حفاریها خودکفا شده ایم که بعنوان نمونه فاز ۱۴ پارس جنوبی در شش ماه پیش توسط متخصص داخلی به پایان و بهره‌برداری رسید.

در ادامه بیان داشتند هیچ مستشاری در بخش های بالا دستی و پائین دستی وجود ندارد و حتی پا را فراتر گذاشته ایم و در فرا سر زمینی در صنعت نفت و گاز به ۳۰ کشورهای که تحت ظلم آمریکا و جهان سلطه که استقلال کشورها را هدف قرار داده‌اند، همچون کشور عزیز ما ایران، در لیست تحریم قرار گرفته اند، اکنون به تعدادی از کشورها در حوزه صنعت نفت و گاز قراداد و تفاهم نامه همکاری بسته شده است.

وی بیان داشتند، تحریم های لابراتوری که کلید آن در دوره کلینتون در حوزه صنعت نفت و گاز به ایران تحمیل کردند، باور و تصورش را نمی کردند که ایران به سمت رشد و تعالی برود و متخصصان بومی ایران اسلامی به خودکفایی برسند.

اوجی با بیان اینکه ما می توانیم بهتر باشیم گفتند؛ ما شاهد ظرفیت تولید سه میلیون هشتصد هزار بشکه و یک میلیارد مترمکعب در بخش تولید داخلی و محصولات پتروشیمی در سال هستیم و ۹۵ میلیون تن محصولات پتروشیمی به ارزش ۱۴۰۰ میلیارد صادرات محصولات پتروشیمی داشته ایم.

اوجی در پایان از خودکفایی در بنزین گفتند، ۷۰ درصد تولید گاز و بنزین از خوراک پتروشیمی ها در میدان مشترک ایران و قطر در سکوی ۱۱پارس جنوبی خبر دادند.

پایگاه خبری، اجتماعی و سیاسی عالی شهروند

 

پایگاه خبری، اجتماعی و سیاسی عالی شهروند 

اضافه کردن نظر
نام

اشتراک گذاری : Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share

مجوز

 

تبلیغات