امروز:
شنبه, 08 ارديبهشت 1403
دسته: مشروح اخبار
چهارشنبه, 01 شهریور 1402 00:50
   
    ایمیل
کد خبـر : 33

به بهانه‌ی روز ملی مبارزه با استعمار

از آنجا که اولین مقاومت ضد استعماری در بندر هرمز توسط بومیان آنجا طی اشغال نیروهای پرتغالی انجام شد که به دنبال آن جنبش مردم جنوب از استان بوشهر توسط مبارزان تنگستان، دشتستان و دشتی در دوره قاجار در مقابله با اشغال نیروی نظامی بریتانیا (انگلیس) شکل تازه ای بخود گرفت که بیشترین درگیری و شبیخون ها با اندک ادوات جنگی، توسط رئیسعلی دلواری و یارانش با نیروهای انگلیسی داشته اند.

در طول تاریخ ایران سراسر ظلم بیگانه به مردم ایران زمین روا می شد و در برخی ادوار نبود حکومت مستقل و حاکمیت متمرکز بیشترین چالش پیش روی مردم بوده است.

نیروهای انگلیسی با ترفند های مختلف از قدرت نظامی دریایی، تفرقه و ایجاد جنگ روانی و حمایت از طایفه و شخصی خاص در جبهه مقاومت بیشترین رخنه و موفقیت های را در مهار نیروی ضد استعماری مردمی بر علیه خود داشته اند که از علل ناکامی مردم آن دوره، می توان نبود حاکم مقتدر، بینش سیاسی، آینده نگری و همچنین حسادت و عدم وحدت به موقع و بویژه طایفه نوازی از نیروهای بیگانه دانست و نقطه ی دلگرمی مردم و مبارزان، فتواهای علما و روحانیون مبارز و حضورشان در خط مقدم جبهه مبارزه ضد استعماری بوده است.

اکنون در دیگر دوره تاریخ هستیم با همان سیاست های کثیف استکبار جهانی، تفرقه و دادن وعده های پوشالی، عصر همان عصر است، لذا اتحاد و همدلی بیشتر احساس می شود و بهترین راهکار لازم جهت اتحاد در مبارزه و مقاومت در مقابل جهان سلطه همدلی مبارزان سه شهرستان های دشتی، تنگستان و دشتستان است و حلقه ی وحدت آن منطقه‌ی سربست چغادک است، آنچنانکه شهید رئیسعلی دلواری نیز بدنبال آن بود و اتحاد و وحدت روسا و خان های منطقه را جهت مبارزه تن به تن و جلوگیری از پیشروی نیروهای اشغالگر انگلیسی به منطقه فارس می خواستند. امید است فعالان سیاسی و بزرگان این سه شهرستان همچون اجداد خود در سربست چغادک، پیمان مجدد جهت جذب حداکثری مردم مبارز ضد استعمار و ضد استکبار جهانی ببندند و تاریخ را عبرت قرار دهند و به آینده کشور سرافراز ایران اسلامی، بیاندیشند.

احزاب و فعالان سیاسی و مدیریت ارشد استان بوشهر در منطقه سربست چغادک نسبت به ساخت محوطه سازی و معماری تخصصی جهت برگزاری باشکوه روز ملی مبارزه با استعمار جهانی در خور کشور با میزبانی استان بوشهر تدارک ببینند و با مراسم حداکثری باعث تشویق علاقه مندان و هواداران مبارزان دیروز و رویای جوانان میهن پرست امروز باشند. 

عادل زنده بودی فعال سیاسی

 

پایگاه خبری، اجتماعی و سیاسی عالی شهروند 

 

عکس از اتحاد جنوب/تسنیم/وبلاگ شخصی هواداران مبارزان ضد استعماری 

 

اضافه کردن نظر
نام

اشتراک گذاری : Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share

مجوز

 

تبلیغات